Les cadires del jardí de l’Ateneu Barcelonès es van emplenar per complet en un espectacle que, d’entrada, ja comptava amb l’expectació del públic que havia exhaurit les entrades del concert programat en el cicle ‘Juliol a la fresca’ de la històrica entitat barcelonina. Els més de 140 espectadors van delectar-se la tarda del 8 de juliol pel recital De l’enyor de demà al sol de bon matí, un viatge de poesia i música que els va fer navegar un segle enrere, amb les poesies de Joan Salvat-Papasseit i Vicent Andrés Estellés.
Els cantautors Arturo Gaya i Lia Sampai, acompanyats de Maria Rosa Pons Tena al violoncel i Sergi Trenzano a la guitarra, van fer reviure les poesies, musicades en la seva gran majoria, com és el cas de la titular ‘Plens de sol en bon matí’, adaptada originalment per Remigi Palmero, però també recitades, com ‘Dona’m la mà’. El recital De l’enyor de demà al sol de bon matí neix de la voluntat d’escurçar distàncies geogràfiques i temporals de dos dels grans autors del segle passat: mentre que Salvat-Papasseit moria l’agost del 1924 a Barcelona, Estellés naixia cinc mesos abans a la ciutat de València.
El recital dona continuïtat a la col·laboració intergeneracional entre Sampai i Gaya iniciada en el darrer disc d’aquesta, ‘Un delta fràgil’ (Microscopi, 2024). Tots dos autors comparteixen una marcada identitat mediterrània, en què la tradició i la modernitat es troben amb el dia a dia. L’últim treball del cantautor darrere les fosques ulleres de Quico el Célio porta per títol Ets tan pobre que només tens diners (Discmedi, 2024) i musica els versos i reivindica la figura d’Abu Bakr Al-Turtuxí. Les reflexions d’aquest escriptor, jurista i pensador nascut el 1059 a Tortosa i mort el 1126 a Alexandria, centrades en l’amor, la vida, el poder, la guerra o els diners, el fan un referent en la filosofia i la poesia andalusina.
De l’enyor de demà al sol de bon matí produït per Plater Edicions, que també publica la revista Solstici, continuarà girant pels Països Catalans, en noves dates a anunciar.